Rada Reklamy opracowała najbardziej aktualną w Polsce, kompleksową samoregulację dotyczącą etycznej reklamy suplementów diety. Ta samoregulacja jest teraz istotną częścią Kodeksu Etyki Reklamy.
Rada Reklamy jest dumna z faktu, że branża reklamowa stworzyła i wprowadziła ten dokument do Kodeksu Etyki Reklamy. Dzięki temu krokowi Rada Reklamy kontynuuje swój pionierski wysiłek w zwiększaniu ochrony konsumentów i zapobieganiu manipulacji nimi. Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy, jako organizacja pozarządowa, działająca na polskim rynku od ponad 18 lat, odegrał znaczącą rolę w promowaniu odpowiedzialności biznesu w obszarze reklamy. Ma na swoim koncie wiele udanych inicjatyw samoregulacyjnych.
W maju 2024 roku wprowadził pierwszą w Polsce kompleksową samoregulację dotyczącą etycznej reklamy suplementów diety. Branża suplementów diety dynamicznie się rozwija, a Rada Reklamy śledzi te zmiany uważnie. W okresie 2022/2023 roku zauważyła wzrost liczby skarg konsumenckich dotyczących potencjalnych naruszeń etycznych w reklamach suplementów diety, zgłaszanych do Komisji Etyki Reklamy.
„Gratuluję członkom i członkiniom Grupy Roboczej oraz zewnętrznym ekspertom i ekspertkom fantastycznego efektu ich pracy. To był długoterminowy wysiłek na wysokim poziomie merytorycznym, który zaowocował profesjonalnym dokumentem samoregulacyjnym. Bardzo za to dziękuję. Mam nadzieję, że tę pracę doceni także polski regulator” – powiedziała Lucyna Pruska, menedżerka ds. projektów i komunikacji w Radzie Reklamy.
W pierwszej połowie 2023 roku powołała Grupę Roboczą do opracowania samoregulacji w obszarze reklamy suplementów diety. Efektem intensywnych prac i konsultacji tej grupy jest pierwsza w Polsce kompleksowa samoregulacja dotycząca etycznej reklamy suplementów diety. Główne cele samoregulacji dotyczącej reklamy suplementów diety w ramach Kodeksu Etyki Reklamy obejmują przede wszystkim:
- troskę o wysoki poziom ochrony zdrowia konsumentów – komunikacja powinna być rzetelna i stanowić podstawę do podejmowania świadomych decyzji przez konsumentów oraz bezpiecznego stosowania suplementów diety, które nie mogą zastępować zróżnicowanej i zbilansowanej diety;
- stworzenie kompleksowego źródła, które określa zasady etycznej reklamy suplementów diety – kompleksowa samoregulacja ma być wytyczną dla przedsiębiorców dotyczącą standardów, jakie powinni stosować;
- pomoc w uregulowaniu rynku i pogodzenie swobody działalności gospodarczej z poszanowaniem zasad etycznych, co pozwoli konsumentom korzystać ze suplementów bardziej świadomie, bezpiecznie i odpowiedzialnie.
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy to organizacja pozarządowa, działająca na zasadach non-profit. Powstała w 2006 roku z inicjatywy środowisk reklamowych i marketingowych. Jest to instytucja, która opracowała i administruje systemem samoregulacji w obszarze reklamy. W skład Związku wchodzą stowarzyszenia branżowe jako członkowie zwyczajni oraz firmy jako członkowie wspierający. Celem powołania Rady Reklamy było ustanowienie, propagowanie i ochrona zasad postępowania dla przedsiębiorców zajmujących się reklamą na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, a także polskich przedsiębiorców reklamujących się za granicą. Standardy reklamy zostały zapisane w formie Kodeksu Etyki Reklamy – dokumentu zawierającego zbiór zasad określających co jest akceptowalne, a co nieetyczne w przekazach reklamowych.
źródło: PAP, Rada Reklamy