W 1998 roku w Swarzędzu pod Poznaniem otwarto pierwszy sklep pod szyldem Żabki. Obecnie, dzięki dogodnej lokalizacji i ofercie dostosowanej do potrzeb mieszkańców, placówki odwiedza rocznie miliard klientów. Żabka aktywnie rozwija lokalne przedsiębiorczość i we współpracy z franczyzobiorcami tworzy około 60 tysięcy miejsc pracy.
Obecnie marka Żabka jest rozpoznawalna przez 93 procent konsumentów, a niemal 10 tysięcy placówek należących do sieci stało się integralną częścią naszego krajobrazu. Od 2021 roku sieć przekształciła się w Grupę Żabka, która obejmuje marki działające zarówno w kanałach fizycznych, jak i cyfrowych. Maczfit jest liderem w dziedzinie cateringu dietetycznego i w 2022 roku dostarczył klientom prawie 20 milionów posiłków, Dietly jest największą platformą cateringową oferującą diety, a Żabka Jush jest wiodącym graczem w kategorii q-commerce.
Żabka to nie tylko sklep, ale również minicentrum handlowo-usługowe, które obejmuje największą sieć kawiarni, bankomatów, punktów pocztowych i kolektur Lotto. Od lat Żabka spełnia obietnicę bliskości i wygody, opracowując nowe formaty sklepów, aby klienci mogli korzystać z jej oferty w różnych sytuacjach życia codziennego. Jak podkreślił Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka i dyrektor zarządzający Żabka Polska, podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Poznaniu, trzonem Grupy są tradycyjne sklepy osiedlowe, ale sieć rozwija również inne formaty, takie jak sklepy bezobsługowe i sezonowe.
„Otwieramy 1000 sklepów rocznie. Z okazji 25-lecia w portfolio Żabki pojawią się aż trzy nowe unikatowe placówki, których otwarcie planujemy jeszcze w tym roku. Będą wśród nich: sklep hybrydowy w Warszawie, łączący tradycyjną placówkę z autonomiczną Żabką Nano; pierwsza Żabka Drive w podwarszawskim Piasecznie, w której kierowcy, bez wysiadania z auta, będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej oraz placówka nr 10 000 w Starym Browarze w Poznaniu, gdzie znajdzie się m.in. dobrze znane klientom Żabki Nano nowatorskie rozwiązanie – robot Robbie, który będzie serwował kultowe hot dogi” – powiedział.
Żabka wspiera także polską przedsiębiorczość – aktualnie z siecią współpracuje ponad 8 600 franczyzobiorców, wspólnie z którymi sieć zapewnia blisko 60 000 miejsc pracy.
„Żabka należy do grona najbardziej innowacyjnych sieci franczyzowych na świecie. Wdrażane i funkcjonujące u nas narzędzia wspierają współpracujących z nami przedsiębiorców w efektywnym zarządzaniu sklepami, podnoszeniu kompetencji własnych oraz ich zespołów, a także w systematycznym rozwoju biznesu” – wyjaśnił Adam Manikowski.
Zwrócił uwagę, że sieć wprowadza kolejne narzędzia cyfrowe dostosowane do potrzeb franczyzobiorców, przekładające się na większą stabilizację i większą dochodowość, budujące rynkową pozycję prowadzonych przez nich sklepów.
Manikowski mówił, że bez franczyzobiorców nie byłoby sukcesu Żabki.
„Zawsze podkreślam, że Żabka ma dwa serca. Jedno z nich bije dla klientów, drugie dla franczyzobiorców. Bez jednych i drugich nie bylibyśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy teraz” – zaznaczył.
Dyrektor zarządzający spółką Żabka Polska poinformował, że Grupa rozwija także sektor usług, wspiera polskich dostawców i startupy, jest odpowiedzialnym pracodawcą, inkubatorem nowoczesnych rozwiązań oraz innowacyjnych produktów, także w kategorii dobrego żywienia, jak na przykład w programie „Porcja DobreGO!”.
Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich, zwróciła uwagę, że w DNA Grupy Żabka wpisana jest odpowiedzialność. Dodała, że firma dąży do tego, aby jej działania nie tylko upraszczały życie klientom, ale pozytywnie wpływały na interesariuszy firmy, jej otoczenie, społeczność oraz na planetę, dlatego w 2021 r. Żabka przyjęła Strategię Odpowiedzialności (ESG) w pełni zintegrowaną ze strategią biznesową firmy i opublikowała pierwszy Raport Odpowiedzialności.
Dyrektor zarządzający spółką Żabka Polska poinformował, że Grupa rozwija również sektor usług, wspiera polskich dostawców i startupy, jest odpowiedzialnym pracodawcą oraz inkubatorem nowoczesnych rozwiązań i innowacyjnych produktów, w tym w kategorii dobrego żywienia, jak na przykład w programie „Porcja DobreGO!”.
Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich, podkreśliła, że odpowiedzialność jest wpisana w DNA Grupy Żabka. Dodała, że firma dąży do tego, aby jej działania nie tylko ułatwiały życie klientom, ale również miały pozytywny wpływ na interesariuszy firmy, jej otoczenie, społeczność oraz na planetę. Dlatego w 2021 roku Żabka przyjęła Strategię Odpowiedzialności (ESG), która jest w pełni zintegrowana ze strategią biznesową firmy, oraz opublikowała pierwszy Raport Odpowiedzialności.
„W centrum naszej uwagi jest człowiek i jego potrzeby, nie zapominamy jednak o wspólnej odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz nasze najbliższe otoczenie. Zadowolenie klienta, franczyzobiorcy, pracowników, partnerska współpraca z dostawcami oraz troska o lokalne społeczności i bardziej przyjazne środowisku działania operacyjne są filarami działań Żabki w obszarze ESG” – wyjaśniła Anna Grabowska.
Dodała, że Żabka konsekwentnie promuje recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku.
„W grudniu 2022 r. w Bydgoszczy uruchomiliśmy pilotażowy program >>Zielona Odnowa<<, w ramach którego klienci mają możliwość oddawania jednorazowych opakowań po napojach we wszystkich 121 Żabkach zlokalizowanych w mieście. Od stycznia br. w ramach pilotażu zebrano blisko 2,5 mln butelek i puszek aluminiowych” – zaznaczyła, dodając, że wkrótce podobny program ruszy w Zielonej Górze.
Wskazano, że w ostatnich latach Grupa Żabka przeprowadziła rewizję podejścia do zaangażowania społecznego. Obecnie, obszary istotne dla społeczności lokalnych zostały zdefiniowane, a nacisk położony jest na działania, które przyczyniają się do rzeczywistych i długoterminowych zmian. Przypomniano również, że przez ostatnie 7 lat firma wraz z franczyzobiorcami realizuje program „Dobry Staż w Żabce”, który skierowany jest do młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.
Źródło informacji: PAP MediaRoom