Google Search Console

Najnowsze zmiany w algorytmach wyszukiwarki Google

Ostatni kwartał roku 2023 przyniósł szereg aktualizacji w wyszukiwarce Google, w tym dwie istotne „core updates”, mające znaczący wpływ na funkcjonowanie algorytmów decydujących o prezentacji treści w wynikach wyszukiwania

  • Aktualizacja recenzji listopadowych 2023,
  • Listopadowa aktualizacja rdzenia 2023,
  • Październikowa aktualizacja rdzenia 2023,
  • Październikowa aktualizacja antyspamowa 2023.

Celem tych zmian jest promowanie treści zgodnych z oficjalnymi wytycznymi Google, zwanych E-E-A-T (Doświadczenie, Ekspertyza, Wiarygodność i Godność). Niemniej jednak według wielu specjalistów SEO głównym celem tych najnowszych aktualizacji jest skierowanie się przeciwko treściom niskiej jakości generowanym przez sztuczną inteligencję, które często przewyższają treści ludzkiego autorstwa pod względem jakości. (Źródła: 1, 2, 3)

W oficjalnych komunikatach Google podkreśla się, że same w sobie treści generowane przez sztuczną inteligencję nie są karane, o ile zachowują wysoką jakość:

„Jeśli chodzi o automatycznie generowane treści, nasze wytyczne są spójne od lat. Używanie automatyzacji, w tym sztucznej inteligencji, do generowania treści w celu manipulowania rankingiem w wynikach wyszukiwania, stanowi naruszenie naszych zasad dotyczących spamu. (…) Ważne jest jednak zrozumienie, że nie każde użycie automatyzacji, w tym generowanie przy użyciu sztucznej inteligencji, jest traktowane jako spam. Automatyzacja od dawna jest używana do tworzenia użytecznych treści, takich jak wyniki sportowe, prognozy pogody i transkrypcje. Sztuczna inteligencja może być potężnym narzędziem wspierającym tworzenie treści do Internetu”. (Źródło)

Nie każda agencja marketingowa postrzega te zmiany w algorytmach jako korzystne, gdyż często skutkują nagłymi, niekorzystnymi zmianami w ruchu i widoczności stron. Niemniej jednak, zgodnie z oficjalnym komunikatem Google, takie zmiany niekoniecznie oznaczają niską jakość strony:

„Nie ma konkretnej listy działań, które należy podjąć w celu odzyskania pozycji po aktualizacji algorytmów. Negatywny wpływ na rankingi nie zawsze sygnalizuje, że coś jest nie tak ze stronami użytkownika”.

W przypadku wystąpienia takich zmian, ruch i widoczność strony często powracają do normy po kilku tygodniach.

Źródło informacji: kamanmarketing.pl, https://kamanmarketing.pl/