Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pracuje nad inwestycjami, które za kilka lat będą korzystne dla kierowców. W chwili obecnej, w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz „Programu Budowy 100 Obwodnic” trwają prace przygotowawcze nad inwestycjami o łącznej długości blisko 3300 km.
Trwają prace przygotowawcze nad inwestycjami drogowymi na które składają się zarówno kluczowe inwestycje drogowe jak i projekty obwodnic miejskich. Nie można również pominąć licznych mniejszych zadań, które również wymagają opracowania dokumentacji. To właśnie skomplikowany proces prac przygotowawczych pochłania najwięcej czasu w cyklu realizacji inwestycji drogowych. Jego sprawne przeprowadzenie wymaga specjalistycznej wiedzy, współpracy wielu urzędów i instytucji, a także znacznych nakładów finansowych.
Początek robót budowlanych jest widoczny gołym okiem. Niemniej jednak, należy pamiętać, że bez prac nad studiami korytarzowymi, studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi, koncepcjami programowymi czy projektami budowlanymi, etap realizacji inwestycji nigdy by nie ruszył.
GDDKiA pracę nad inwestycją rozpoczyna od studium korytarzowego, podczas którego określa możliwe korytarze drogi i analizuje, gdzie i dlaczego będzie ją budować. Określa również miejsca, gdzie budowa nie jest możliwa, ponieważ planowana inwestycja miałaby negatywny wpływ na środowisko naturalne. Na kolejnych etapach przygotowań inwestycji przechodzi do bardziej szczegółowych rozwiązań, wskazując optymalne warianty przebiegu drogi i uzyskując decyzje administracyjne.
Jako inwestor, GDDKiA jest zobowiązana do poszukiwania rozwiązań akceptowalnych społecznie.
Współpraca, przejrzystość oraz skuteczna komunikacja są kluczowymi elementami procesu przygotowania inwestycji. Dlatego na etapie planowania wariantów przebiegu drogi prowadzi szeroką akcję informacyjną. Podczas przygotowań inwestycji wydawana jest niezwykle istotna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Do jej wydania prowadzone jest postępowanie administracyjne, w trakcie którego przeprowadza się konsultacje społeczne. Przed wydaniem DŚU, w przypadku większości inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA, przeprowadzana jest procedura oceny oddziaływania na środowisko. W ramach tej procedury m.in. weryfikowany jest wcześniej sporządzony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Najważniejsze liczby
W chwili obecnej na etapie przygotowania znajduje się 84 zadań o łącznej długości 2612,7 km z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) oraz 72 obwodnice z Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100) o łącznej długości ok. 670 km. Oprócz zadań związanych z budową nowych dróg, GDDKiA przygotowuje również setki, a nawet tysiące mniejszych zadań. Etap przygotowania dotyczy również rozbudowy dróg, modernizacji oraz zwiększenia nośności nawierzchni. W trakcie przygotowań są również zadania, które GDDKiA będzie realizować w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Budowa chodników, sygnalizacji świetlnych, nowych przejść dla pieszych czy doświetlenie istniejących – wszystkie te inwestycje również wymagają prac przygotowawczych oraz decyzji administracyjnych.
źródło: GDDKiA