Strefy czystego transportu

Strefy czystego transportu w Europie

Strefy niskoemisyjne (LEZ) w Europie to obszary, w których ogranicza się wjazd pojazdów emitujących duże ilości zanieczyszczeń. W Niemczech strefy te są znane jako Umweltzone i występują w ponad 100 miastach, w tym Berlinie, Monachium, Hamburgu i Kolonii. W tych strefach wymagane są nalepki ekologiczne (zielona, żółta lub czerwona) w zależności od emisji pojazdu.

We Francji strefy niskoemisyjne noszą nazwę Zone à Circulation Restreinte (ZCR). Miasta takie jak Paryż, Lyon, Grenoble i Strasburg wprowadziły takie strefy, a pojazdy muszą mieć odpowiednie nalepki Crit’Air, które są klasyfikowane od Crit’Air 0 (dla pojazdów elektrycznych) do Crit’Air 5 (dla pojazdów z wysokimi emisjami).

Włochy wprowadziły strefy Zona a Traffico Limitato (ZTL) w miastach takich jak Mediolan, Rzym i Turyn. Te strefy ograniczają wjazd pojazdów z wysokimi emisjami, a pojazdy muszą spełniać określone normy emisji.

W Belgii strefy niskoemisyjne znajdują się w Brukseli, Antwerpii oraz Gandawie. Aby wjechać do tych stref, pojazdy muszą być zarejestrowane online. Belgia wprowadza także nowe strefy, na przykład w Ghent w 2020 roku oraz planuje kolejne w Wallonii i innych miastach.

W Holandii strefy niskoemisyjne nazywane są milieuzones i występują w miastach takich jak Amsterdam, Rotterdam i Utrecht. W tych strefach obowiązują ograniczenia dla pojazdów z wysokimi emisjami, a starsze pojazdy diesla są zakazane.

Dania ma strefy Miljøzone w Kopenhadze, Aarhus i Odense. Te strefy ograniczają wjazd dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów, a wymagane są odpowiednie certyfikaty.

Szwecja wprowadziła strefy Miljözon w miastach takich jak Sztokholm i Göteborg, gdzie pojazdy muszą posiadać odpowiednie certyfikaty ekologiczne. Norwegia również ma strefy niskoemisyjne, znane jako lavutslippssone, w miastach takich jak Oslo, Bergen i Trondheim. W tych strefach promowane są pojazdy elektryczne.

Hiszpania wprowadziła strefy niskiej emisji w Madrycie i Barcelonie, gdzie regulowane są wjazdy pojazdów w zależności od ich emisji. Wielka Brytania ma strefę Ultra Low Emission Zone (ULEZ) w Londynie, a także inne strefy LEZ w miastach takich jak Birmingham i Bath.

Te strefy mają na celu poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń i promowanie bardziej ekologicznych środków transportu. Przepisy i wymagania mogą się różnić w zależności od miasta i kraju, dlatego warto zapoznać się z lokalnymi regulacjami przed podróżą.

Strefy ekologiczne w poszczególnych krajach Europy

Kraj Informacje o strefach Wymagania, mandaty, nalepki
Niemcy Strefy Umweltzone w ponad 100 miastach, takich jak Berlin, Monachium, Hamburg, Kolonia. Wymagane są nalepki ekologiczne (zielona, żółta, czerwona) w zależności od emisji pojazdu. Mandat za naruszenie wynosi 100 euro. Nalepki: zielona, żółta, czerwona.
Francja Strefy ZCR (Zone à Circulation Restreinte) w Paryżu, Lyonie, Grenoble, Strasburgu. Pojazdy muszą mieć nalepki Crit’Air klasyfikowane od 0 (elektryczne) do 5 (wysokie emisje). Mandaty: 68 euro (samochody osobowe), 135 euro (ciężarówki). Nalepki: Crit’Air 0-5.
Włochy Strefy ZTL (Zona a Traffico Limitato) w miastach takich jak Mediolan, Rzym, Turyn. Wymagana rejestracja online lub posiadanie odpowiedniego pozwolenia na wjazd. Mandaty za naruszenie wynoszą od 80 do 335 euro. Brak oficjalnych nalepek.
Belgia Strefy w Brukseli, Antwerpii, Gandawie. Wymagana jest rejestracja online dla pojazdów. Mandat za naruszenie wynosi 150 euro. Brak oficjalnych nalepek.
Holandia Strefy milieuzones w Amsterdamie, Rotterdamie, Utrechcie. Ograniczenia dla pojazdów z wysokimi emisjami, starsze diesle zakazane. Mandat za naruszenie wynosi 230 euro. Brak oficjalnych nalepek.
Dania Strefy Miljøzone w Kopenhadze, Aarhus, Odense. Ograniczenia dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów, wymagane certyfikaty. Mandat za naruszenie wynosi 2000 DKK (ok. 270 euro). Brak oficjalnych nalepek.
Szwecja Strefy Miljözon w Sztokholmie, Göteborgu. Wymagane certyfikaty ekologiczne dla pojazdów. Mandat za naruszenie wynosi 1000 SEK (ok. 95 euro). Brak oficjalnych nalepek.
Norwegia Strefy lavutslippssone w Oslo, Bergen, Trondheim. Ograniczenia dla pojazdów z wysokimi emisjami, promowanie pojazdów elektrycznych. Mandat za naruszenie wynosi 1500 NOK (ok. 140 euro). Brak oficjalnych nalepek.
Hiszpania Strefy niskiej emisji w Madrycie, Barcelonie. Regulacje dotyczące wjazdu pojazdów na podstawie emisji, wymagane nalepki środowiskowe DGT. Mandat za naruszenie wynosi 90 euro.
Wielka Brytania Strefy ULEZ (Ultra Low Emission Zone) w Londynie, LEZ w Birmingham, Bath. Pojazdy muszą spełniać normy emisji Euro 4 (benzyna) lub Euro 6 (diesel). Mandat za naruszenie wynosi od 12.50 do 100 GBP dziennie. Brak oficjalnych nalepek, wymagana rejestracja online.